Bok-tokig!

Satt o klickade hem några pockets från Adlibris i förra veckan, o jag som älskar verklighetsbaserade böcker och självbiografier fick lite hybris. Så fem böcker senare tänkte jag att nu får de kanske vara nog :)

Trasig:
”Jag föddes och trasades sönder i Birkenhead. Oönskad, misshandlad, såld, bortbytt, fotograferad, filmad, lämnad att dö, fördärvad, skuldbelagd, sviken och förbigången. Men jag föddes även med en brinnande eld inom mig. Jag kallar den för min Fenixeld. Jag är inget offer – det ordet beskriver bara vad jag råkade ut för. Inte heller är jag en överlevare för det antyder att jag kommit över allting. Jag är en Fågel Fenix och det pågår en ständig process inom mig. Detta är min berättelse.”

Orden kommer från Shy Keenan. Under hela sin barndom blev hon systema­tiskt våldtagen av sin styvfar. Och hen­nes mor misshandlade henne så svårt att hon hade både nedsatt hörsel och syn den dag hon började skolan. Vid 10 års ålder var hon nära att dödas av en grupp pedofiler som hon blivit såld till.

Mig äger ingen:
"Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre. Bakom patientbrickan trängs ett checkhäfte från Nordbanken och ett medlemskort för Metall avdelning 20. Ett skrynkligt tidningsurklipp med statistik över Västerås Sportklubbs bandyframgångar, ett ensamt frimärke med kungen på. I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod. Det är 99 kronor på kontot. När pappa dog hade han elva dagar kvar till nästa a-kassa. Där ligger också ett litet noteringshäfte för bankärenden som pappa antecknat telefonnummer i. På den första raden står det Åsa och mitt hemnummer. Under med lite kraftigare filtpenna har han skrivit "Sprit" och ett telefonnummer han fyllt i flera gånger. Därefter följer hans storasyster Majken och de andra syskonen, även dem han aldrig skulle fått för sig att ringa. Bästa vännerna Börje och Berit. Sedan en lång rad nummer till Smolken, Skallen, Buster, Ormen, Hoffa, Babben, Blomma, Bella, Britta med rattarna... Lika prydligt antecknad står mammas syster Nina han inte träffat på många år. På ID-kortet står det Leif Boris Andersson, född den 15 februari 1941. Fotot är bra, jag ser att det är han."

3096 dagar:
Den 2 mars 1998 blev tioåriga Natascha Kampusch överfallen och bortförd på väg till skolan. I över åtta år hölls hon inspärrad i ett specialbyggt ljudisolerat källarutrymme hos en man vid namn Wolfgang Priklopil. Fullkomligt utlämnad till förövarens nycker tvingades hon utstå såväl fysisk som psykisk misshandel, utan att veta om hon någonsin skulle bli fri igen. När hon som artonåring slutligen lyckades fly var hennes barndom över.

Maskrosungen:
Redan när Sandra föddes var hennes mamma psykiskt sjuk. När Sandra växer upp glider mamman allt djupare in i sin sjukdom och dessutom alkoholmissbruk. Hon pantsätter Sandras saker för att ha råd med vin och cigaretter. Det är Sandra som så gott hon kan ansvarar för hushållet, medan hennes mamma låser in sig i sitt rum och eldar upp brev och pratar med sig själv. Ofta finns ingen mat i huset, de pengar som finns går till mammans missbruk. Sandra får mat av sina kompisar, som smugglar ut smörgåsar till henne. För dem är det ett spännande äventyr, men för Sandra handlar det om överlevnad.

Situationen blir ohållbar, och hon flyttar hem till sin pappa, men inte heller där ordnar saker upp sig. Även pappan är alkoholist, och Sandra får ta hand om sig själv medan han sitter på krogen.

17 år gammal träffar Sandra sin blivande man. De kämpar för ett bra liv tillsammans, gifter sig och får två barn. När andra barnet är fött briserar ännu en bomb i ett liv som bara behöver lugn och ro. De får beskedet att maken drabbats av MS.

Vår lilla hemlighet:
Toni Maguires perfekta barndom med hus på landet, husdjur, en omtänksam mor och charmerande far, gömde ett skräckscenario som nästan tog hennes liv.

När hon var sex år gammal började hennes far att förgripa sig på henne, och sa till henne att det var deras lilla hemlighet. Toni var ändå modig nog att säga vad som skedde till sin mor, eftersom hon var säker på att hon skulle se till så att han slutade. Men istället sa hennes mor till henne att aldrig någonsin prata om det igen, och år av sexuellt utnyttjande följde.

Vid fjorton års ålder blir Toni gravid, och pappan till barnet är hennes egen far. Då berättar hon sin fasansfulla hemlighet igen. Hennes far sätts i fängelse, men själv blir hon förskjuten av vänner, lärare och sin familj. Efter en dåligt utförd abort är hon nära att dö. Tvingad in i en värld av depression och desperation, har Toni bara sig själv att lita till för att kunna bygga upp ett lyckligt liv för sig själv. På ett mirakulöst sätt lyckades hon överleva sin hemska barndom. Detta är hennes egen historia om sin resa och sin triumf.



Nu blir det läsning som om det inte funnits någon morgondag! Wee :)


Kommentarer
Postat av: Kitte

Johanna. kan jag inte få låna "trasig" sen när du är klar med den ?? Lätt som något för mig..

2012-01-27 @ 15:45:48
URL: http://kitteeliasson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Absolut får du det, gumman! Fast vore en fördel om vi ses då ;) <3 ps. jag kommer inte in på din blogg, har du bytt lösen?

2012-01-27 @ 20:28:40
URL: http://totallymoi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!